Inleiding

De busjes hebben een paar bekende roestplekken en specifieke dingetjes.

Deze pagina is nog niet af, naast het aanvullen van deze lijst ben ik ook van plan om nog wat foto’s toe te voegen. Als je nog goede aankooptips hebt: stuur gerust een e-mail.

Aandachtspunten voor de KJ

(1983 - 1993)

  1. Roestplekken:
    • Roest rondom wielkasten
      Alles rondom de wielkasten/spatborden. Kijk goed naar de randen van de spatborden en bekijk de wielkasten ook goed.
    • Roest bij het open dak
      Rondom het open dak wil het ook nog wel eens roesten.

 

Als jij nog aandachtspunten hebt, stuur ze gerust op via de mail of Facebook.

Aandachtspunten voor de FA

(1993 - 1999)

  1. Roestplekken:
    • Roestende gordelpunten
      De gordels van de achterste bank zitten vast in de achterbak. Klap de plastic mat die in de achterbak ligt op en kijk of deze twee bevestigingspunten roesten.
    • Roest rondom wielkasten
      Alles rondom de wielkasten/spatborden. Kijk goed naar de randen van de spatborden en bekijk de wielkasten ook goed.
    • Roest boven de deuren (komt alleen voor bij beschadigde rubbers)
      Als je een voordeur en een schuifdeur opent, dan zie je dat er boven de deuren een dakgoot-achtig rubber loopt. Trek deze ‘dakgootrubbers’ er eens voorzichtig een stukje vanaf als je een busje aan het bekijken bent. Deze dakgoten moeten voorkomen dat het water tussen vier lagen staal kan gaan zitten. Als deze rubbers uitdrogen of beschadigd zijn kan het zijn dat het water tussen die vier lagen staal is gaan zitten. Dat kan aardig wat roest op een vervelende plek opleveren.

  2. Panoramadak:
    • Ratelend geluid van het panoramadak
      De aandrijving van het elektrische panoramadak wil nog wel eens een ratelend geluid maken. Soms gaat het dak dan ook niet meer open.
      Dit duidt op een versleten tandwiel. Subaru maakt dit tandwiel niet meer, dus ben ik van plan om ze te produceren. Als ik ze binnen heb, dan komt hier een link naar dat tandwiel te staan.
      Voor tussentijdse updates kan je de Facebookpagina of dit topic op het forum bezoeken.

De werkplaats

Disclaimer:
De artikelen schrijf ik vanuit mijn eigen ervaring. Ik ben geen automonteur. Gebruik je gezonde verstand bij het sleutelen aan de Libero.
Als je hier iets leest en het gevoel hebt dat het gevaarlijk kan zijn, doe het dan niet en laat het doen door de vakman die er wél verstand van heeft!

 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.